Kristin Røymo var Arbeiderpartiets ordførerkandidat
i Tromsø ved forrige valg. Banksy er den kunstneren hun trekker frem når hun
skal snakke om en kunstner som betyr mye for henne. Her kan du lese deler av vår
samtale som ble til ved det hjemmelagde spisebordet hennes på toppen av Tromsøya.
Kristin:
”Jeg leste en biografi om Vincent van Gogh, dette
startet en livslang relasjon til ham. Det samme skjedde etter jeg leste en av
biografiene om Gauguin. Begge er spesielt fascinerende fordi temaet sane/insane
alltid har interessert meg. Galskapen til enkelte kunstnere fascinerer.
Van Gogh malte mitt yndlingsbilde ‘Solsikkene’ og han skar av seg øreflippen.
Han levde et helt spesielt liv. Hvordan er det mulig å skape så mye bra når
kaoset i livet er komplett? Brytningen i de store geniene er interessant. Hva
seirer, galskapen eller geniet. Litteraturens kunst er også utrolig sterk
for meg. For mange er Paolo Cohelo en farse, for meg fremstår Alkymisten som
kunst. Kunst for meg er sterkt forbundet med nysgjerrighet”.
Hun trekker fram den engelske grafittiartisten
Banksy:_Han er frekk og tar seg til rette, men han kommer med et viktig
politisk budskap om det provoserende - det vi ikke liker. Videokunst som viser
avføring, for eksempel - kanskje er det siste tabu? Slike ting gjør mye.
Plutselig kunst på overraskende steder er fantastisk. Hos Banksy tror jeg
egentlig det er hans politiske snert som tiltaler meg, jeg tar i alle fall imot
et politisk budskap. Rottene er bra, men humoren i for eksempel malingssølet,
som ender opp i - er det en politimann? Utrolig artig. Han gjør meg også veldig
nysgjerrig, fordi han virkelig er utilgjengelig som person. Synes det ligger et
grunnleggende budskap i det - både motivene og der han plasserer dem, og måten
han gjør det på, fremstår som en del av et budskap eller kanskje egentlig flere
budskap, der et av dem er at han ikke under noen omstendighet har tenkt å
underordne seg samfunnets konforme regler og forventninger. Så kan man kanskje
si at det at han selv er så utilgjengelig styrker både budskapet i seg selv
(folk blir mer nysgjerrige og oppmerksomme) og styrker budskapet fordi han
indirekte forteller en historie om at han selv ikke er relevant kanskje?
Kristin mener kunsten de siste ti-årene er blitt
viktigere og mer tilgjengelig for folk. Hvorfor? Kanskje vi tillater oss
kunst, sier hun. Det å bli eksponert for kunst og det nye, gjør at man tør å
oppsøke det. Jeg tror vi som folk har forandret oss. Vi er et hardt arbeidende
folk. Identiteten som arbeidsfolk er sterk, det å være pietistisk, det å være nøysom,
det sitter djupt i oss, det å få plass til kunst krever at vi beveger oss litt
og det har vi gjort. Kanskje har vi beveget oss i en aksept. Min far sa
mange ganger til kunstnerne; ‘’klepp håret og få deg en jobb’’. Jeg tror vi nå
har akseptert at folk er kunstnere og at dette er en verdi for vårt samfunn. Et
samfunn der kunst skapes er et sivilisert samfunn. Hun begynner å snakke
om en UNESCOundersøkelse, med barn som hadde fått kunstfaglig eksponering.
Disse barna scoret høyere i alle andre fag. Men barn som ble eksponert for
kunst av ikke-kompetente ble dårligere enn de som ikke fikk samme eksponering.
Kanskje noe å tenke på, mener hun.
Hjemme i sin egen leilighet henger Kristin opp
bilder av kvinner. Kvinner er et gjennomgående kunstmotiv for henne,
kvinner og blomster. Hun vet ikke hvorfor, bare at hun liker disse bildene. Hun
er også fascinert av Paul Gauguin, spesielt de store føttene og hendene han
malte på kvinnene sine. Hun henter fram noen av Gauguins bilder på google
images. Vi blir sittende å betrakte ”And the gold of their bodies”. Kristin
snakker: Legg merke til de store hendene og føttene. Hvorfor har han malt dem
slik? Jeg husker i fjerde klasse, vi ble samlet i gymsalen, det var en som
hadde med en mengde bilder som han viste oss, blant annet et fiskermannsbilde
av Espolin Johnsen, med fiskerens enorme hender. Hva var grunnen til at
fiskeren hadde så store hender, spurte mannen med bildene. Spørsmålet har
forfulgt meg hele livet, sier hun.
Når Kristin skal trekke fram spesielle epoker som
betyr noe for henne blir det impresjonismen. ”Kunstepokene forteller historien
om hvor påvirkelige vi er, forteller hvordan vi beveger oss, hva vårt rasjonale
er, hva vi forstår og hva samfunnet vårt forstår. Impresjonismen var en
reaksjon på hvordan vi så verden. Jeg har vært sterkt fascinert av den i mange år.
Naturalismen ga meg ikke noen merverdi, impresjonismen forteller historien om
kunsten. For meg en sterkere kommunikasjon. Munch forteller om sin opplevelse
av å være menneske. Syk pike er et fantastisk bilde, Syk pike og Skrik har
betydd mye for meg, og han skrev kjempesterke tekster til bildene. Hun henter
fram en tekst og leser den høyt:
”Jeg
gik bortover
veien med to
venner – så gik
solen ned
Himmelen ble
pludseli blodi rø
– Jeg standset,
lænet
mig til gjæret træt
til døden – over den
blåsorte fjor og by
lå blod
i ildtunger
Mine venner gik
videre og jeg sto
igjen skjælvende
af angest –
og jeg følte det gik et
stort uenneligt
skrig gennem
naturen”
(utdrag fra Edvard Munchs dagboknotater)
(Kari Bremnes har forøvrig satt melodi på dette.
'Erindring'; reine tekster av Munch)
Kristin: Jeg tror kunsten gir det moderne
samfunnet en helt nødvendig dimensjon. Det forteller historien om
flerfoldighet. Det finnes mange sannheter og mange måter å se, mange
perspektiv. Nå er det samtidskunsten som opptar meg personlig. Den gir en
følelse av bevegelse og endring. Jeg tror ikke på revolusjon, men jeg tror vi
mennesker har godt av å se nye ting og bli skaket. Det bestående, det
konservative og konforme blir litt kjedelig kanskje? Det er fantastisk når
forfatterstudiet har opplesninger, står der og fremfører. Nye ting og spennende
ting. Noe er utrolig provoserende, men det beveger. Det samme med
kunststudentene. De gjør mye kult. Tror det er utrolig viktig for en by å ha en
slik utdanning og slike kreative mennesker.
Et annet sted i Norge setter en scenekunstner seg
ned og driter på scenen.
Forstår du at mange stiller spørsmål omkring
kunstens frihet, grensesprengende agering og vår understøttelse av den, spør
jeg.
Kristin: Ja, og jeg blir disgusted. Det er ikke
enkelt. Kate Pendry, hun skar seg foran publikum, det er et spørsmål om
grenser. I prinsippet mener jeg at kunsten skal være fri, men jeg møter meg
selv i døra, det finnes grenser. Den avmaktsfølelse mange møter i tilfeller der
samtidskunsten kommuniserer dårlig med sitt publikum har jeg selv opplevd. Jeg
har vært på flere forestillinger der jeg har blitt så provosert over
forestillingen at jeg har hatt mest lyst til å gå, blitt irritert over at jeg
har valgt å kaste bort min tid på å være tilstede. Men det er vanskelig å være
dommer. Debatten rundt er viktig. Samtidskunsten mister en dimensjon hvis den
ikke kommuniserer, men den har fortsatt en verdi i seg selv fordi den
eksisterer. Kulturen er et politisk verktøy. Kunstens natur er annerledes, det
skal være mer vanskelig å sette grenser for kunsten. Det er en viktig del av et
levende samfunn. Kunsten skal få herje. Kunstneren skal være en opprører.
Kunsten må ikke bli konform. Det å gjøre noe nytt er ofte et opprør. Det
konforme trenger å bli korrigert og beveget. Jeg merker det selv nå når jeg er
blitt voksen, hvor konform jeg er begynt å bli og det gjør meg trist.
Kunstnerens rolle er å sprenge grenser. En del kunst går for langt, men det å
gi frihet for kunst og for kunsten er kanskje det ytterste tegnet på demokrati.
Land som ikke tåler ytring tåler heller ikke kunsten. I mange land lever
kunstnerne i skjul, de kan ikke vise seg fram eller vise fram sine verk. Kunst
er forbudt og smugles ut av landet.
Kristin tror på å bringe kunsten ut i det
offentlige rom, ut til folk, i større grad enn det som er tilfelle i dag. Hun
nevner prosjektet SIS, der tre byer var involvert, tre byer ved tre sjøer,
lyder i parken, offentlige rom ble tatt i bruk, kunsten ble tatt med ut fra
gallerier og kunstforeninger, ut til folket: Jeg er glad i utedoen, en del av
skulpturlandskapet Nordland. Den står ved siden av veien, in the middle of
nowhere in your way to heaven, med utsikt til Lofotveggen og Hammarøyskaftet.
Står midt i en natur som er utrolig vakker. I støypen er det avtrykk av
fossiler fra havet. Først overrasket det meg og provoserte meg. Det stresset
meg opp. Tenkte det måtte være en feil at de hadde plassert den her. Jeg har gått
noen runder med den utedoen. Hun smiler.
I hennes samfunn er det språk for form. Kunst er
også bygg og arkitektur, sier hun. Jeg vil at vi skal ha en offentlig debatt om
form. Det å ha et levende bysamfunn er viktig. At folk kan bo i byen er
viktig, men det er også viktig å tenke på form. Vi trenger politiske debatter
som inkluderer den formspråklige dimensjonen, og vi må tåle nye former, selv om
det er provoserende. Hun trekker fram Sentrum Terasse, et stort og ruvende
boligkompleks i Tromsø Sentrum, som et eksempel på en diskusjon der
formelementet ikke var tilstede i sterk nok grad. Sentrum Terasse har fått mye
pepper. Hadde vi hatt en formdiskusjon, en spenst, ville vi kunne gjort bygget
spennende. Vi kan godt bygge høyt og stort i byen så lenge arkitekturen tilfører
noe som gir en verdi i seg selv. Det er viktig at vi stiller krav til form og
arkitektonisk kvalitet når det skal bygges, og i dette skal vi lete fram det
skapende og det nye. Vi har et ansvar, vi skal forskjønne, gjøre byen vakrere
og mer spennende. Dette er et felles ansvar, sier hun. Flere store tomter skal
bygges i årene som kommer. Kristin tror det er viktig at politikerne lager noen
systemer. Vi har noen overordnete mål, men når det kommer til valg av
utforming, type utsmykking, så må det ikke være opp til politikerne. Jeg burde
ikke bestemme.
Hvem skal da bestemme?
Da setter vi ned et kunstfaglig utvalg (latter).
Hva med folket selv, synes du de kan få være med
avgjøre omkring utsmykking, for eksempel ved hjelp av folkeavstemninger? Det er
jo borgerne som skal leve med og forholde seg til kunstverkene og arkitekturen
i byens offentlige rom, spør jeg.
Det kunne være interessant. Jeg blir inspirert av
en slik tanke, for eksempel om en viktig utbygging. Eierforholdet folk har til
byen sin er ganske stort. Det kunne være spennende. Vanskelig å tro at det
kunne bli noe dårligere. Men vi må utvikle et språk for dette. Eksempelvis kan
man benytte faglige innstillinger, som gjøres om til reelle valg for
innbyggerne. Folkeavstemninger ville kunne skape debatt og mobilisering.
No comments:
Post a Comment